15 Lagu Bertanding dalam Pertandingan Kecemerlangan

ANUGERAH LAGU INDIE 2023 (ALI2023) baru-baru ini mengumumkan senarai akhiris yang dinanti-nantikan merangkumi tiga genre yang berbeza: pop, hip-hop dan rock.

Sebagai pertandingan memasuki tahun keempat, peminat muzik indie dengan penuh semangat menantikan persembahan bakat terbaik dan bunyi inovatif.

Majlis pengumuman untuk akhiris adalah satu acara yang bersejarah, diadakan di ESI Hub yang prestij di Spacerubix minggu lalu.

Ia berperanan sebagai platform untuk memperkenalkan bakat-bakat muzik yang akan menghiasi pentas dengan persembahan mereka. Akhiris-akhiris ini akan menawan penonton dengan pelbagai 15 lagu meliputi genre-genre yang disebutkan semasa acara gala pada Khamis depan, diadakan di tempat yang sama.

ALI2023 telah membezakan dirinya dengan pelaksanaan format penilaian yang baru, yang menggabungkan 30% undian awam dengan 70% penilaian profesional oleh juri.

Pendekatan inovatif ini bertujuan untuk mencapai keseimbangan antara pendapat popular dan penilaian pakar, memastikan penilaian yang adil dan komprehensif terhadap penyertaan.

Selain itu, edisi tahun ini menandakan tonggak penting dengan pengenalan hadiah tunai sebanyak RM36,000 untuk pemenang yang layak.

Hadiah yang besar ini menunjukkan komitmen kukuh ALI2023 untuk mengiktiraf dan menyokong bakat-bakat yang muncul dalam seni muzik indie, komitmen yang telah tetap sejak penubuhannya pada tahun 2020.

Pengeluar eksekutif Ahmed Faris Amir memberikan pandangan tentang proses pemilihan, mendedahkan bahawa ALI2023 menerima sebanyak 626 permohonan lagu tahun ini.

Selain itu, pertandingan ini mendapat lebih dari 11,000 undian awam, sebagai bukti kepada keghairahan dan penglibatan yang meluas dalam komuniti muzik indie.

Pengeluar eksekutif bersama Jennifer Thompson menekankan kriteria yang teliti digunakan untuk menyenaraikan akhiris-akhiris.

Setiap lagu dinilai secara teliti berdasarkan kualitinya, dengan penekanan yang kuat pada keaslian dalam lirik dan komposisi muzik.

Keputusannya adalah senarai bakat terbaik yang mewakili yang terbaik dalam muzik indie di genre pop, hip-hop, dan rock.

Antara sorotan pemilihan akhiris adalah lima lagu hip-hop teratas, termasuk bunyi dinamik dan pelbagai dari Ice Cold Castle, Candy Mind, LXF, Gard O Gard dan Mimpi untuk Semalam.

Dalam kategori pop, penonton boleh menjangkakan diri dengan bidaah melodi dari Pura, Pembunuh Malam, Stargazing dan Luka dan Derana.

Sementara itu, peminat rock akan dimanjakan dengan bunyi yang menawan dari Jiwa (Takhta Milik Kita), In the Haze, Inti Sari, Terra Luna dan Souled Out.

Menghadap ke hadapan, ALI2023 menjanjikan satu acara yang membangkitkan semangat yang meraikan kayaan bakat muzik indie di Malaysia.

Penonton boleh menyertai keghairahan dengan menonton acara gala, yang akan disiarkan secara langsung di YouTube pada 7 Mac pada 8 malam.

Untuk mengambil bahagian dalam proses undian dan menunjukkan sokongan untuk lagu kegemaran anda dalam setiap kategori, lawati laman web rasmi ALI2023 di anugerahlaguindie.com.my.

Leave a Comment