Kotak Gearbox dijual kepada Take-Two

Sebahagian daripada usaha restrukturisasi yang sedang berjalan, Kumpulan Embracer telah menjual Gearbox Entertainment daripada portfolio studio permainan video yang dimilikinya. Studio tersebut dibeli oleh Take-Two Interactive dengan harga US$460 juta (RM2.1 bilion). Tiga tahun yang lalu, Embracer membeli Gearbox dengan harga US$1.3 bilion.

Kehilangan studio terkini Embracer adalah sebahagian daripada usaha restrukturisasi syarikat ini selepas rancangan perjanjian bernilai US$2 bilion dengan Savvy Games Group yang ditaja oleh Saudi Arabia gagal tahun lalu.

Perjanjian ini dijangka akan dilengkapkan pada bulan Jun ini, dan apabila berjaya, Take-Two akan memiliki sepenuhnya beberapa studio pembangunan Gearbox, bersama-sama dengan hak kekayaan intelektual (IP) untuk franais permainan seperti Borderlands, Homeworld, Risk of Rain, Brothers in Arms dan Duke Nukem. IP ini akan menyertai franais yang lebih popular yang telah dimiliki oleh Take-Two seperti Grand Theft Auto, Red Dead, NBA 2K dan WWE 2K.

Dalam pengumuman pada 27 Mac, Gearbox mengumumkan bahawa enam projek yang sedang dalam pembangunan juga akan diambil alih oleh Take-Two. Judul-judul tersebut adalah lima sambungan, termasuk sambungan dari Borderlands dan Homeworld.

“Pengumuman hari ini menandakan hasil daripada proses pemisahan berstruktur terakhir dan merupakan langkah penting dalam mentransformasikan Embracer ke arah masa depan dengan hutang bersih yang lebih rendah dan aliran tunai yang lebih baik. Melalui transaksi ini, kami mengurangkan risiko perniagaan dan meningkatkan keuntungan kerana kami berpindah untuk menjadi sebuah syarikat yang lebih kecil dan lebih fokus,” CEO Embracer Lars Wingefors menulis dalam kenyataan.

Untuk beberapa bulan yang lepas, Embracer telah secara berperingkat-peperingkat memberhentikan pekerjanya di beberapa studio, membatalkan permainan yang sedang dibangunkan, menutup beberapa studio dan menjual yang lain, seperti Saber Interactive dengan harga US$500 juta pada bulan Mac.

Leave a Comment