Selebriti Menjana Jutaan Ringgit daripada Jenama Kecantikan Mereka

BARU data telah mendedahkan jenama kecantikan selebriti yang paling menguntungkan, dengan Fenty Beauty oleh Rihanna menduduki senarai teratas.

Dengan menggunakan data yang diperoleh dari Statista, pakar-pakar pemasaran digital telah menganalisis pendapatan yang diperoleh oleh 10 jenama kecantikan selebriti yang paling berpendapatan pada tahun 2023. Jenama tersebut kemudian dijajarkan dari pendapatan tertinggi ke terendah.

Fenty Beauty oleh Rihanna adalah jenama kecantikan selebriti yang paling berjaya, dengan pendapatan sebanyak US$602.4 juta (RM2.86 bilion) pada tahun 2023. Fondasi Fenty Beauty merupakan produk paling diminati dari jenama Rihanna, dengan 21,000 carian global setiap bulan, diikuti dengan rapat oleh lip gloss Fenty Beauty, dengan 20,000 carian setiap bulan. Jenama penyanyi tersebut dilancarkan pada tahun 2017 dan kini dihantar ke seluruh dunia ke lebih dari 150 negara.

Jenama kecantikan selebriti yang kedua paling berpendapatan adalah jenama penjagaan rambut Anomaly milik Priyanka Chopra Jonas, dengan pendapatan sebanyak US$542.7 juta pada tahun 2023. Pelakon tersebut ingin mencipta jenama penjagaan rambut yang bersih dan berpatutan yang membolehkan pelanggan membantu planet sambil tidak mengorbankan penjagaan rambut mereka. Produk yang paling dicari dari koleksinya adalah minyak rambutnya.

Ketiga dalam senarai adalah Kylie Cosmetics oleh Kylie Jenner, dengan pendapatan sebanyak US$380.4 juta pada tahun 2023. Sosialita dan personaliti media Amerika itu melancarkan jenama kosmetiknya pada tahun 2015, menjual Kylie Lip Kits-nya. Jenama itu telah berkembang pesat dan maskaranya merupakan produk yang paling dicari, dengan lebih dari 1,500 carian untuk item tersebut dibuat setiap bulan di seluruh dunia.

Mengambil tempat keempat adalah R.E.M Beauty oleh Ariana Grande, dengan pendapatan sebanyak US$88.7 juta pada tahun 2023. Produk yang paling diminati dari jenama kecantikan Grande adalah asasnya, dengan 800 carian bulanan, diikuti dengan minyak bibirnya, dengan 500 carian sebulan. Jenama penyanyi itu ditubuhkan pada tahun 2021 dan menekankan bahawa ia adalah vegan dan bebas daripada kekejaman.

Rare Beauty oleh Selena Gomez adalah jenama kecantikan selebriti yang kelima paling berprofit, dengan jumlah carian bulanan purata untuk terma yang berkaitan dengan jenama kecantikannya berjumlah US$75.7 juta pendapatan pada tahun 2023. “Rare Beauty blush” adalah produk yang paling dicari dari barisan bintang ini, dengan 34,000 carian bulanan. 1% daripada pendapatan tahunan Rare Beauty akan disumbangkan kepada Dana Impak Rare, yang bertujuan untuk meningkatkan sokongan kesihatan mental di kawasan terpinggir.

Mengulas mengenai penemuan ini, CEO Upbeat Agency Jordan Bucknell berkata walaupun ramai selebriti telah memulakan syarikat mereka sendiri, tidak ramai berjaya atau popular seperti selebriti ini kerana mereka memiliki kegilaan terhadap apa yang mereka cipta, dan mereka adalah advokat yang kredibel untuk jenama mereka.

“Jenama-jenama tersebut telah melebihi peringkat kegemaran selebriti awal kerana mereka menghasilkan produk berkualiti yang telah berjaya menghadapi masa dan membisu para kritikus. Inilah sebabnya mengapa jenama kecantikan selebriti telah mengumpulkan lebih dari US$1 bilion dalam penjualan hanya pada tahun 2023 dan mengapa penjualan untuk jenama kecantikan selebriti meningkat hampir 58% pada tahun 2023. Ini merupakan pencapaian yang luar biasa jika dibandingkan dengan kadar pertumbuhan keseluruhan industri kecantikan, yang digariskan untuk tumbuh sekitar 3% setiap tahun.”

Leave a Comment