Nobuo Uematsu Menyatakan Bersara

Salah satu nama yang paling terkenal yang dikaitkan dengan francais Final Fantasy adalah Nobuo Uematsu, komposer muzik untuk sembilan permainan pertama dalam francais tersebut dari tahun 1987 hingga 2000. Beliau juga mencipta muzik untuk beberapa permainan sampingan dalam francais tersebut. Walaupun mencipta lagu latar untuk permainan Final Fantasy VII pada tahun 1997, Uematsu hanya menyumbang kepada tema utama permainan tersebut untuk dua pembuatan semula: Final Fantasy VII: Remake dan Rebirth yang baru-baru ini dikeluarkan.

Dalam temuramah baru dengan Zeit Online, Uematsu menjelaskan situasi tersebut. “Dari segi Final Fantasy, saya masih terlibat dalam menulis tema utama untuk permainan-permainan itu,” katanya. “Tetapi saya tidak fikir bahawa saya akan mencipta muzik untuk keseluruhan permainan lagi.

” Anda perlu memberi sepenuh perhatian selama dua atau tiga tahun. Dan saya tidak fikir saya mempunyai kekuatan fizikal dan mental untuk melakukannya lagi,” katanya.

Walau bagaimanapun, individu berusia 64 tahun itu merasa rindu untuk mencipta muzik bagi suatu permainan keseluruhan boleh memaksa beliau untuk melakukannya lagi. “Saya fikir saya lebih suka menggunakan masa yang tinggal untuk bekerja pada projek-projek lain yang saya cintai. Seperti komposisi seperti Merregnon atau band saya Uematsu Nobuo conTIKI,” katanya.

Soundtrack terakhir permainan penuh Uematsu adalah Fantasian, permainan peranan eksklusif Apple Arcade yang ditulis dan dihasilkan oleh rakan kreatif jangka panjangnya dan pencipta Final Fantasy, Hironobu Sakaguchi.

Bagi mereka yang ingin mendengar komposer permainan legendaris itu melakukan versi orkestra muzik video permainannya, sentiasa boleh menantikan konsert-konsert langsungnya yang banyak, seperti persembahan orkestra Merregnon: Heart of Ice yang berlangsung pada 29 Februari.

Leave a Comment