Palworld meraikan kejayaan pelancaran yang amat besar

BERTENTANGAN dengan spekulasi bahawa permainan itu akan menjadi purata dalam kualiti dan gimmick “Pokemon dengan senjata” tidak akan menarik, Palworld telah membuat penampilan yang luar biasa di Xbox dan PC.

Dalam satu kiriman di X (dahulu Twitter), pembangun Pocketpair mengumumkan pada 20 Januari bahawa Palworld telah melebihi dua juta jualan dalam masa 24 jam selepas pelancarannya.

Prestasi ini dengan jelas meletakkan permainan tersebut di dalam senarai 10 permainan terbesar sepanjang masa dalam platform Steam dalam jumlah pemain serentak. Pada masa penulisan, permainan tersebut melebihi Baldur’s Gate 3, Call of Duty dan Grand Theft Auto V, dengan 850,000 pemain serentak.

Sebagai hasil dari jumlah pemain yang melebihi jangkaan Pocketpair, Palworld pada awalnya mengalami sedikit masalah dengan kelancarannya yang pembangunnya dengan cepat menyelesaikan.

Pelancaran juga membawa perbincangan yang sangat berapi-api mengenai persamaan Palworld dengan Pokemon, terutamanya reka bentuk monster, bersama dengan tuduhan — tanpa bukti konkrit — bahawa pembangun menggunakan kecerdasan buatan (AI) untuk menghasilkan reka bentuk monster.

Sebagai permainan aksi untuk bertahan hidup, dan melebihi persamaan reka bentuk watak Pokemon, Palworld menggabungkan elemen-elemen dari permainan bertahan hidup seperti Ark dan Rust, bersama dengan pengurusan asas dari Fortnite.

Parodi Pocketpair terhadap permainan Pokemon juga membenarkan pemain untuk menangkap “monster Pal”, menggunakan mereka tidak hanya untuk pertempuran dengan monster lain tetapi juga untuk pekerjaan manual dan penyeberangan.

“Membiarkan Pals melakukan kerja adalah kunci kepada automasi. Bina kilang, letakkan seorang Pal di dalamnya, dan mereka akan terus bekerja selama mereka diberi makan — sehingga mereka meninggal, itulah,” tulis keterangan permainan di Steam.

“Mahu membina piramid? Letakkan tentera Pals untuk bekerja. Jangan risau — tidak ada undang-undang buruh bagi Pals,” tulisan yang lain berkata.

Leave a Comment