Senarai Permainan Samurai dan Ninja Moden Terbaik

Permainan yang disarankan menampilkan samurai dan ninja sebelum pelancaran Rise of the Ronin

BULAN INI dijangka akan menyaksikan pelancaran Rise of the Ronin dan sama seperti Ghost of Tsushima pada tahun 2020, permainan ini adalah pelancaran besar untuk PlayStation 5 (PS5).

Ditubuhkan di Jepun abad ke-19, Ronin akan menyaksikan pertempuran samurai semasa pengenalan senjata api ke dalam Jepun semasa zaman Edo.

Seperti dalam filem, samurai dan ninja telah lama wujud dalam permainan video, menarik minat para pemain ke arah budaya Jepun dan sejarah dari zaman feudal tersebut.

Semasa kita menuju ke arah pelancaran Ronin, berikut adalah beberapa permainan luar biasa yang menampilkan samurai dan ninja yang anda boleh cuba sebelum pembangun Team Ninja mengeluarkan permainan aksi bersejarah besar mereka pada 22 Mac.

The Ghost of Tsushima

Krim dari segala permainan, Ghost of Tsushima daripada Sucker Punch Productions, dilancarkan secara eksklusif di PlayStation 4 (dan kemudian PS5) dengan pujian kritis yang tinggi.

Memasukkan pemain ke dalam sandal watak utama Jin Sakai, pemain diberikan dunia terbuka yang besar untuk dijelajahi, mengumpul senjata dan mengalahkan benteng-benteng yang dikawal oleh tentera Mongolia, sementara Jin berjuang untuk membebaskan pulau Tsushima dan mendapatkan semula kehormatan keluarganya yang hilang.

Pemain mempunyai pilihan untuk menggunakan Sakai dengan cara mereka mahu. Seseorang boleh memilih untuk berjuang sebagai samurai dengan kehormatan dalam pertempuran langsung atau mengambil jalan sebagai “hantu”, menggunakan alat seperti bom asap dan pisau lempar untuk melawan tentera Mongolia dengan taktik kotor.

Ia mempunyai cerita yang kuat dan mendalam emosional dan visualnya sangat menakjubkan ketika berlari atau menunggang kuda melalui kawasan pedesaan dan hutan Jepun.

Walaupun ia mempunyai elemen yang diambil dari permainan yang datang sebelumnya, Ghost of Tsushima menghilangkan kelemahan mereka, sambil menyempurnakan apa yang berfungsi.

Sekiro: Shadows Die Twice

Permainan yang sudah beberapa kali disebut dalam theSun, Sekiro: Shadows Die Twice daripada FromSoftware mengimport kesukaran berbahaya daripada permainan studio mereka sebelumnya untuk menyampaikan permainan ninja yang brutal.

Sebagai Shinobi Wolf, pemain ditugaskan untuk menyelamatkan Kuro, seorang kanak-kanak dengan kuasa ilahi mengalir dalam darahnya, daripada Genichiro, yang cuba menggunakan darah kanak-kanak itu untuk mewujudkan tentera yang abadi.

Pertempuran dalam Sekiro adalah cepat dan tidak berbelah bahagi. Jika pemain bermain secara defensif, mereka akan mati dan jika mereka memutuskan untuk menyerang, mereka juga akan mati.

Permainan mematuhi namanya. Mati adalah cara ke arah peningkatan dan pemain akan mendapati diri mereka terjebak pada musuh-musuh biasa dan bos, menatap skrin “Game Over” untuk berjam-jam sehingga mereka belajar untuk menyesuaikan diri dan bermain lebih baik.

Nioh dan Nioh 2

Franchise lain oleh Team Ninja, Nioh dan Nioh 2 adalah versi lebih fantastik daripada Sekiro. Terinspirasi oleh permainan FromSoftware, permainan Nioh memiliki cerita yang agak tidak masuk akal.

Tetapi tiada sesiapa bermain permainan dalam francais ini untuk cerita. Ia adalah kesulitan permainan dan permainan yang menarik.

Pemain mengawal William atau Hide dalam permainan masing-masing dan diberikan pelbagai alat untuk melawan iblis dan makhluk-makhluk yang terinspirasi oleh mitologi Jepun.

Permainan melibatkan menggunakan pelbagai senjata, dari pedang ke tombak, sikap berbeza yang melaksanakan gaya pertempuran yang berbeza yang menarget kelemahan tertentu dan sebagainya.

Malangnya, permainan ini tidak begitu baik dilihat dari segi seni dan reka bentuk tahap adalah agak langsung, peta yang mandiri.

Tiada keliling dunia terbuka, kerana permainan ini berpusat pada memilih misi dan melalui peta misi khusus itu.

Ninja Gaiden

Francais yang sangat tua, permainan Ninja Gaiden awal pada tahun 1990-an dibangunkan oleh Tecmo, manakala permainan kemudian, bermula dengan versi 2004, dibuat oleh Team Ninja.

Walaupun francais ini mempunyai pembangun yang berbeza dalam dua era yang berasingan, satu perkara yang kekal adalah bagaimana mereka semua adalah permainan aksi yang sangat sukar, terutamanya jika dibandingkan dengan permainan lain dalam senarai ini.

Permainan Ninja Gaiden sangat kejam, hingga ke tahap Tecmo terpaksa menyensor salah satu permainan sebelum Jerman membenarkannya untuk dilancarkan di negara itu.

Walaupun Team Ninja mengalihkan perhatian mereka kepada permainan Nioh dan Ronin yang akan datang dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tiga permainan utama Ninja Gaiden yang terakhir tersedia di PlayStation Store melalui Ninja Gaiden: Master Collection.

Ia adalah bungkusan yang sangat disyorkan yang mengandungi Ninja Gaiden Sigma, Ninja Gaiden Sigma 2 dan Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge.

Leave a Comment