Spotify 2023 Diundur Dalam Kes Memadai

Lanskap muzik tahun lepas jelasnya dinamik, seperti yang ditekankan oleh Spotify menunjukkan kebangkitan bintang pop wanita yang terkemuka dan kehadiran “kepelbagaian bunyi” yang besar dalam carta muzik.

Selanjutnya, ringkasan tahunan Spotify mengungkapkan bahawa lebih daripada 74 juta individu di seluruh dunia terlibat dengan muzik di platform pada tahun 2023. Spotify memperkenalkan ciri-ciri baru bersama-sama dengan ringkasan tradisional mereka tahun lalu.

Inovasi-inovasi ini termasuk sistem penunjukan bandar unik berdasarkan tabiat mendengar pengguna, mesej peribadi dari ahli muzik popular jika mereka menduduki tempat di kalangan artis teratas anda dan ciri DJ AI yang canggih yang membimbing pengguna melalui pengalaman wrapped peribadi mereka.

Sekarang, mari kita teroka wawasan statistik.

Artis paling dimainkan secara global

Seperti yang dijangkakan, bintang pop Taylor Swift dengan betul-betul mendapat tumpuan sebagai artis teratas tahun lepas, dengan kumpulan yang mengagumkan 26.1 bilion stream global sejak 1 Januari 2023.

Pencapaiannya termasuk penjenamaan semula semula, lawatan dunia yang memecah rekod dan populariti gelang persahabatan yang ceria. Dalam 48 jam sebelum pencapaian ini, Spotify mendedahkan 21 keping teka-teki dengan telur Paskah berunsur Swift di billboard seluruh dunia.

Petunjuk-petunjuk ini membawa kepada sebuah video sorotan yang menawarkan sekilas pandang ke dalam alamnya, menampilkan elemen-elemen dari kucing hingga bibir merah ikoniknya. Sebagai tambahan yang menarik, untuk satu tempoh terhad, memainkan lagu beliau di Spotify akan membuat palang kemajuan berubah dan berkilau untuk sepadan dengan warna zaman lagu tersebut.

Menempati tempat kedua adalah sensasi reggaeton dan kuasa kuasa Spotify Bad Bunny, yang mengalami tahun yang luar biasa dengan pelancaran album baru beliau, Nadie sabe lo que va a pasar manana (Tidak sesiapa tahu apa yang akan terjadi esok). Lima teratas kemudiannya disiapkan oleh The Weeknd, Drake dan Peso Pluma.

Lagu-lagu global utama tahun 2023

Lagu pengubahsuaian Miley Cyrus, Flowers, meraih gelaran lagu teratas tahun ini, mengekalkan populariti yang luar biasa dari pelancarannya sepanjang bulan-bulan panas dan mengumpulkan lebih dari 1.6 bilion stream global.

Di tempat kedua dan ketiga, Kill Bill SZA dan As It Was Harry Styles memegang kehadiran yang dominan di pelbagai kawasan di seluruh dunia. Menempatkan tempat keempat dan kelima adalah Jung Kook dengan Seven (feat Latto), Eslabon Armado dan Peso Pluma dengan Ella Baila Sola (Dia menari sendiri).

Album global teratas tahun 2023

Pendengar menunjukkan kecenderungan nostalgik, memilih album yang dilancarkan sebelum tahun sebelumnya, sebagaimana yang jelas dalam pilihan album teratas tahun lalu.

Meneruskan dominasinya untuk tahun kedua berturut-turut, Un Verano Sin Ti Bad Bunny muncul sebagai album yang paling dimainkan, mengumpulkan 4.5 bilion aliran global yang mengagumkan. Midnights Swift menempatkan tempat kedua, menarik perhatian penonton dengan bunyi yang memikat. SOS SZA meraih tempat ketiga, menawarkan pengalaman muzik yang unik kepada pendengar.

Tempat keempat dan kelima diperkuat oleh Starboy The Weeknd, yang dikenal pasti dengan trek-treknya yang memikat, dan Manana Sera Bonito Karol G (Esok akan menjadi cantik), yang menyempurnakan album teratas, menyumbang kepada landskap muzik yang pelbagai dinikmati oleh penonton di seluruh dunia.

Podcast global teratas tahun 2023

Menurut data terkini dari Edison Research, Spotify menonjol sebagai platform podcast audio yang paling banyak digunakan di pasaran global utama dan memegang gelaran penerbit podcast terkemuka di AS.

The Joe Rogan Experience dinamakan sebagai podcast teratas secara global untuk tahun keempat berturut-turut, dengan Call Her Daddy meraih tempat kedua untuk tahun kedua. Huberman Lab mengikuti tempat ketiga, bersama-sama dengan Anything Goes dengan Emma Chamberlain dan On Purpose dengan Jay Shetty. Perlu diperhatikan, lapan daripada 25 podcast global teratas dan sembilan daripada 25 teratas di AS dimiliki atau dilisensikan oleh Spotify.

Sepanjang tahun, podcast-podcast ini, bersama-sama dengan yang lain, menyorot momen penting dalam budaya popular, merentang dari muzik, filem hingga teknologi.

Musim bunga dan musim panas terutamanya melihat peningkatan dalam media yang dikuasai oleh wanita dan perempuan, didorong oleh acara seperti Beyonce’s Renaissance Tour, Swift’s The Eras Tour dan kejayaan filem Barbie. Fenomena budaya ini membangkitkan perbincangan di pelbagai genre podcast, yang membincangkan perspektif ekonomi dan hiburan.

Selain itu, tahun 2023 menyaksikan minat global yang meningkat, dicampur dengan kefahaman, kekecewaan dan kebimbangan sesekali, mengenai kenaikan kecerdasan buatan (AI).

Leave a Comment