Api persahabatan kekal berterusan

DENGAN banyaknya peluru, datanglah tanggungjawab yang besar apabila menembak mereka, setidaknya menurut pemaju Helldivers 2.

Salah satu rilis terbesar tahun 2024, Helldivers 2 adalah permainan serba popular multiplayer yang terinspirasi daripada filem aksi fiksyen sains satiri milik Paul Verhoeven Starship Troopers dari tahun 1997.

Permainan ini menjadi begitu popular atas pelbagai sebab, seperti gameplay yang sibuk, di mana pemain berkumpul dan mendapati diri mereka berjuang untuk hidup di planet yang penuh dengan serangga sambil berusaha dengan susah payah untuk menamatkan objektif.

Dalam permainan aksi lain, dengan banyaknya peluru yang menghantui skrin, pemaju sering mematikan sesuatu yang dipanggil “tembakan rakan”. Dengan mematikannya, pemain boleh menembak senjata api mereka secara sembrono tanpa risau melukai atau membunuh rakan sepasukan.

Bagi Helldivers 2, pemaju Arrowhead Games Studios telah meninggalkannya sejak permainan dilancarkan, yang telah membawa kepada banyak momen lucu yang pemain alami, dari secara tidak sengaja membunuh seluruh pasukan mereka apabila mereka berlari menjauh daripada serangga asing hingga secara tak sengaja meminta serangan bom tepat ketika rakan sepasukan melintasi kawasan tersebut.

Bagi Arrowhead Games, ini adalah sebahagian daripada reka bentuk permainan dan falsafah teras sejak pembangunan.

“Perkara-perkara harus konsisten dalam dunia permainan dan oleh itu, kita harus mempunyai tembakan rakan,” kata CEO dan pengarah kreatif Arrowhead Games Johan Pilestedt dalam pos Blog PlayStation.

“Jika peluru anda boleh membunuh musuh, dan musuh boleh membunuh anda, maka logikanya peluru anda juga harus mampu membunuh kawan anda.”

Pilestedt menyatakan reka bentuk ini adalah sistematik dan memberikan kompleksiti kepada permainan. Untuk bertahan hidup, walaupun dengan senjata besar dan senjata pemusnah massanya, pemain masih perlu berfikir secara aktif semasa bermain.

Beliau berkata bahawa pemain perlu mengaktifkan otak mereka dan melakukannya seperti menyelesaikan teka-teki, tetapi dalam cara penyelesaian masalah kreatif primitif.

“Juga, gelak ketawa yang berlaku apabila anda secara tidak sengaja meletakkan bom karpet ke atas rakan anda membolehkan satu keceriaan yang dalam keadaan sebenar akan menjadi tragedi, tetapi dalam batas diri permainan, kita boleh meneroka humornya kegelapan situasi-situasi ini”.

Leave a Comment