Semua Baik dengan McCartney

JESSE MCCARTNEY’S tindak balas kepada New Stage pada tahun 2021, All’s Well adalah langkah yang menyeronokkan, fleksibel, dan menarik dalam perjalanan pelbagai-bakat pelbagai-sifat untuk mengekspresikan diri sejati melampaui jangkaan dan tuntutan – sebahagian daripada Hall and Oates zaman lampau, kesejukan postmoden, dan keikhlasan bulan madu yang dibungkus dalam daya tarikan McCartney yang tak terbantahkan.

Setiap lima lagu di All’s Well menzahirkan suara yang mudah dikenal pasti milik McCartney tetapi mencapai kedalaman yang berjiwa dan modis yang belum pernah dikeluarkan beliau sebelum ini. Lagu utama Faux Fur adalah contoh utama perspektif yang lebih matang, sebuah lagu yang sejajar dengan keagungan R&B retro DeBarge dan cemerlangnya Bruno Mars.

“Sesetengah perkara tidak boleh dibeli. Hati, masa, tanganmu di dalam genggamanku,” nyanyi McCartney di atas desiran gema, pemetikan akustik yang kasar, gitar wah yang lazat, dan bass yang merangsang.

Pertumbuhan lagu ke alunan yang lembut, memikat itu menggambarkan keseluruhan EP. McCartney berkolaborasi dengan pengeluar Morgan Taylor Reid untuk tiga daripada lagu-lagu tersebut, mengambil lakaran asal dan mendorong mereka ke kemuliaan yang penuh dengan tanduk, tali, dan synth melalui band secara langsung.

“Ia terasa seperti bagaimana muzik digariskan dahulu dan sangat menyegarkan bagi saya. Ia merupakan satu terobosan besar, dan ia menetapkan nada untuk sisa projek tersebut,” kata McCartney.

Rasa 70an yang vintaj itu menimbulkan sensasi yang mengejutkan apabila dipadankan dengan permainan kata moden yang penuh dengan kepandaian McCartney.

Tiada lagu yang melambangkan ketidakserasian yang sedap itu lebih baik daripada single kedua EP yang kerek iaitu Make a Baby yang dihasilkan oleh The Eleven. Satu perpaduan sempurna antara penghasilan beat Timbaland era 2000an dan aliran moden R&B pop, lagu ini adalah yang paling memikatkan yang pernah didengari McCartney, dengan sensasi pop rap Yung Gravy membuka lagu dan menambah satu rangkap.

Dalam pada itu, Gravy menawarkan perspektif bintang pop yang lebih muda yang perlu dibuat yakin bahawa membuat bayi secara harfiah adalah idea yang baik.

“Yung Gravy dan saya berbincang selama beberapa bulan untuk berkolaborasi, tetapi tidak pernah terlaksana kerana sebab-sebab jadual. Kemudian, suatu hari semasa sesi penulisan yang saya adakan di LA, terciptalah padanan yang saya fikir cocok untuk Gravy. Saya hantar lagu tersebut kepadanya dan beliau segera menyukainya. Beliau merekodkan ayat-ayatnya untuk Make a Baby tidak lama selepas itu.”

Make a Baby memukul tepat pada hati dengan kejujurannya, kerana memulakan sebuah keluarga adalah sesuatu yang McCartney dan isterinya, Katie sedang bina.

“Kadang-kadang proses sebenar bukan perkara yang paling seksi. Terdapat banyak jadual yang terlibat,” katanya sambil ketawa. Make A Baby, yang telah dikeluarkan lebih dari sebulan yang lalu, telah melebihi 1 juta tontonan.

Di hujung spektrum emosi yang lain, The Well mendapati McCartney menjelajahi perasaan terperangkap dalam lubang gelap dan cuba mengekalkan kegelapan di sana. Lagu tersebut tercipta kepada McCartney di bahagian pantun di tengah malam, dan beliau dan Morgan Taylor Reid melengkapi baris-baris tersebut dengan progresi akor ala Beatles dan tali yang lentik.

Lagu keempat EP iaitu Silver Spoon, di sisi lain, beroperasi seperti Rich Girl milik Hall and Oates yang dianalisis kepada trek-trek asasnya dan diubah menjadi jam moden aliran pop-soul. Di atas vokal latar bass yang kaya, tanduk yang diberkilas, dan perkusi smack-pop, McCartney menyanyikan tentang seorang wanita yang terperangkap dalam gelembung keistimewaan.

Secara keseluruhannya, All’s Well menemui McCartney menikmati kebebasan yang ditemuinya sebagai artis bebas dalam rakaman terakhir beliau.

“Saya berada di tempat di mana saya boleh memilih lagu-lagu yang saya ingin keluarkan secara bersama, untuk mengeluarkan projek lebih cepat dan beralih kepada idea seterusnya daripada duduk dan menyusun album penuh yang tidak berasa semulajadi,” katanya.

McCartney telah membina asas peminat yang kukuh di Asia, terutama di pasaran strim teratas di seluruh dunia, termasuk tempat ketujuh di Malaysia.

Leave a Comment